top of page
Traveling
  • Foto van schrijverhartbrugreizen

Vakantie september 2019 Sauerland, Duitsland

Het wordt druk op het busstation in Roermond. Van alle kanten komen de vol verwachting kijkende vakantiegangers bij elkaar. Een lachende Marly en Tiny zijn er gelukkig ook. Koffers worden opgeborgen. Bekende en nieuwe gezichten in de bus. Uitzwaaien van de wegbrengers en de bus zet zich in beweging, bestuurd door een vakkundige Taoufik. Een geruststelling voor allemaal die het gezien hebben, de Limburgse vlaai is ook ingeladen!

Op deze dinsdag, onze 1e dag, is het nog een aarzelend zonnetje en frisjes maar gaande weg gaat het weer er op vooruit. Welkomstwoord en kennismaken. Mijn vakantie buurvrouw komt uit Heibloem en wij kunnen het al gauw goed met elkaar vinden. Corrie is haar naam. Na zo'n uurtje is er een stop, er zijn mensen die al úren in de bus zitten en zo nodig 'moeten'. Ook de vlaai wordt aangesneden waarvan een ieder lekker smult.

Het is een mooie tocht, door Noordrijn-Westfalen. Een kleine teleurstelling: De Langeberg 865 mtr. hoog in het Rothaargebergte,  kan niet met de bus. De laatste 2 kilometer moeten te voet, onmogelijk! Dus wij krijgen een andere route. Dorpjes met vakwerkhuizen, mooie vergezichten, en bergop ergaf met zeer veel bossen en statige dennenbomen.

Ons vakantiehotel is in Smallenberg, het Alpin Hotel. Wij worden verwelkomd door Roy, de manager. Er staan veel mannen klaar om ons te helpen met de koffers. Mijn bedje staat gespreid op 4 hoog en de lift gaat maar tot 3 hoog, ben ik even blij met deze hulp! Mooie goed verzorgde kamer met alles erop en eraan. Na een opknapbeurt vlug naar beneden, want een overheerlijk diner wacht op ons.

Marly: ‘Laten wij er een gezellige vakantie van maken. Genieten van alles en met elkaar. Zo ook nu ons 1e diner, laat het jullie goed smaken. Niet allemaal gelijk naar voren stormen, er is meer dan genoeg. Tafel voor tafel dus en dan mag u nú beginnen’. Na het eten is er een wandeling gepland maar velen gaan niet mee, toch een lange dag achter de rug. Even zitten in de druk bezochte ontspanningszaal en dan naar bed. En gezond weer op!

Dag 2, woensdag 4 september 2019

Ontbijt tussen 8.00 uur en 9.30 uur. Als iedereen aanwezig is begint het ontbijt. Van alles meer dan genoeg. Vele soorten broodjes of zelf te snijden. Kaas, vleesbeleg, zoetigheid, ei en gebakken spek. Hmm echt iets voor deze (spek)lekkerbek. Om 10.00 uur vertrekt de bus richting de Hennessee.  Wauw, er staan hier koeien in de wei. Zon, wind, water, mooie vergezichten, wijds, bergen en bossen met hier en daar wat landbouw. Dan is het even zoeken 'hoe komt Taoufik heelhuids met een bus vol mensen beneden en zo dichtbij als mogelijk bij de boot?’. Maar het lukt hem! De naam van de boot is 'Hennessee'. Er wordt Nederlands gesproken en verteld. Leuke anekdote: ‘Een koe valt in het water en duikt onder de boot door. De andere dag bevalt ze van een mooi kalfje. Dit wordt Hennes genoemd.’  Eind goed al goed. De lunch wordt ons aangeboden en hiervoor gaan wij terug naar het Alpin hotel. Voortreffelijk was het. Om 14.30 uur gaat onze tocht verder, Wetrop, Bracht, Oedingen, St. Claas, Dünschede, een bochtige weg met 10% daling en zonnig warm. In Attendorn, een Hanzestadje, wordt halt gehouden. Rondwandeling, Benediktiner Wirtshaus, apotheek Barbara en de mooie Johannes de Doperkerk, winkels kijken (en kopen) en op een terrasje zitten. Tafels worden bij elkaar geschoven, stoelen er om heen en lekker in de zon. De bediening is vriendelijk en het bestelde smaakt goed. Dan is het weer tijd om op te stappen. Het diner is zeer smaakvol. Aan tafel wordt verteld en gegeten. ’s Avonds is er muziek en dansen. Niet iedereen danst, ik ook niet,  maar Corrie heeft de 'avond van haar leven'. Er is ook een Belgische bus met gasten. Deze dansen enorm en liefhebber Corrie wordt in hun midden opgenomen. Mooi toch?!

Dag 3, donderdag 5 september 2019

Ook vandaag mochten wij 'uitslapen'. Heerlijk! Langzaam komt iedereen boven water en naar het ontbijt. Wij vertrekken om 9.30 uur. Naar het historische stadje Korbach, in de deelstaat Hessen. Tauofik brengt ons via een prachtige route ernaar toe. Bij het VVV bureau halen wij een stadskaart,  voor wie op eigen houtje wil gaan wandelen. Samen bij een restaurant naar binnen en wat lekkers uitzoeken. En lekker is het. Vakwerkhuizen worden bekeken. Prachtige kerken bezocht. De St. Kiliankirche en de Nikolaikirche. Hier staat een geweldig groot monument op het vooraltaar. Zó indrukwekkend als dat is. Ter nagedachtenis aan Georg Friedrich von Waldeck.

Om 14.00 uur verlaten wij Korbach en rijden naar de Staumauer van de Diemeltalsperre. Een rondwandeling om de poel met gebruikt water en voor wie het kan een hoge klim zigzaggend naar boven. Een enkeling waagde het en volbracht het! Buiten kon men nog de reusachtige machines horen werken. Op een telefoonkabel zagen wij een grote familie Zwaluw zitten die zich klaarmaakte voor de lange reis naar Afrika.

Terug in het hotel wacht ons het smakelijke diner. Daarna is er een bingoavond. Druk bezocht, ook door de Belgen. De hoofdprijs, gewonnen door een echtpaar uit onze groep, bestaat uit twee dagen all-in verblijf in hotel Alpin. Het is de winnaars van harte gegund!

Dag 4, vrijdag 6 september 2019

Na een goed ontbijt en welgezind trekt ieder naar de bus met een lunchpakketje bij zich. Het voelt als een dagje eropuit met de schoolklas. Marly en Tiny voorzien ons weer van drinken. Koffie, thee, fris, noem maar op, zij hebben het. Taoufik vertelt : ‘Wij gaan naar Paderborn. Een grote historische plaats. En naar het Teutoburgerwoud. Jullie zullen zeker genieten’.

De bomen zijn groen, de zon schijnt en koeien grazen in de wei. De weg gaat omhoog en Corrie en ik genieten van het mooie land. Boven op het plateau staan wel 100 windmolens. Wat een landschapverknoeiers. En of het iets opbrengt? Het is een boerenlandschap, zo ver het oog reikt zijn het graanvelden. Er is al gemaaid, de oogst is binnen. Wij gaan weer dalen en komen op de autoweg. Er wordt pittig maar zorgvuldig doorgereden. Een klein oponthoud maar dat wordt keurig omzeild en weer verder. Lippstadt, Büren en nog 21 km. Bielefeld einde autoweg en wij zijn er. Om 11.30 uur staan wij op de Masperplatz-West. ‘Goed onthouden, wij vertrekken van hier om 14.00uur’. Ook hier gaat algauw ieder zijns weegs. Ik ga naar de prachtige romaans gotische Dom.  Zoiets moet ik gezien en bewonderd hebben. Woorden ontbreken mij om dat op te schrijven. Het Hoofdaltaar, de Preekstoel, beelden en schilderingen, niet te vergeten het orgel. Het wordt bespeeld en de klanken vullen de geweldige kerk. Ook daal ik af in de crypte. Die serene rust, zo onwerkelijk! Weer buiten kijk ik naar opgravingen. Diep onder de grond zijn ze bezig. Dikke wel vijf steense muren en skeletten. Na eeuwen wordt deze arme uit zijn rust gehaald!

Kom ik de groep weer tegen en Marly vraagt of ik genoten heb. En of ik wat gegeten en gedronken heb. Dat ga ik nu doen. Zij raadt mij een milkshake aan met drie bolletjes ijs, caramelsaus en slagroom. Wat was dat lekker! Smullen.

Ook wandel ik nog langs het raadhuis op de Marienplatz, mooie huizen en gebouwen en dan weer terug naar de bushalteplaats. Dan door naar het Teutoburgerwoud. Mooie bossen en een lange wandeling. Die toren met het beeld van veldheer Arminius, in de volksmond Hermann, er boven Hermannsdenkmal heeft een hoogte van ruim 53 meter en kijkt uit over het Teutoburgerwoud.

De twee vakantievrienden krijgen voor de laatste maal hun flesje wijn in de bus. Dat is al 9 jaar lang hun voorbereiding op het diner. ‘Nee, Marly, geen glas erbij. Wij zijn met de fles grootgebracht’. Pret hebben zij samen.

Na het eten gaan we naar een andere zaal,hier wacht een gochelaar op ons. Er is ook voetballen op tv deze avond. Maar de zaal met goochelaar zat vol! Het was heel gezellig en de goochelaar heel kundig. Laat ons lachen en bewonderen. Daarna naar de kamer, inpakken en slapen, morgen vroeg op.

Dag 5, zaterdag 7 september 2019

Vanmorgen loopt de wekker vroeg af, om 6.30 uur. De laatste spullen in het koffer en op de gang zetten. De koffers worden weer naar beneden gebracht. Wat een opluchting want de lift is doorlopend bezet. De Belgische en andere Nederlanders gaan ook allemaal naar huis. Goed ontbijten en naar beneden. Taoufik zal om 7.45 uur de bus voor rijden en de deuren openen. Manager Roy komt ons uitzwaaien en wij kunnen vertrekken. Het regent al de hele ochtend, nu in de bus hebben wij er geen last van. De ruitenwissers doen hun werk en iedereen is bezig met andere dingen, zoals Corrie en ikzelf. Foto's maken vanuit de bus, het is lachen met wat er op de foto komt. Maar er zijn ook heel mooie bij.  Het blijft regenen en in Monschau regent het nog. We zijn vrij om te wandelen en lekker te eten. De regen houdt op en de zon komt door. Mooi is het oude historische stadje, er is ook nog kermis!

Ouderwetse draaimolens, schommels, schiettent, vuurspuwer en nog veel meer. Terug op de busparkeerplaats komt er nog een optocht, muziek van de brandweermannen, schoolkinderen op hun fietsjes, nog meer muziek en de Schutterij met vogel en vaandel.

Zonder problemen rijden wij richting Nederland. De grens over en 'op naar Roermond'.  Daar staan de ophalers al te wachten. Koffers uit de bus, en uitzwaaien aan degenen die nog verder moeten met de bus. Ook diegenen die met trein of auto hun thuisreis maken.

Vijf dagen hebben wij samen genoten en verteld en herinneringen opgehaald aan eerdere reizen. Nu gaat eenieder weer zijn eigen weg

Marly en Tiny gaan met een goed gevoel huiswaarts. Ook wel blij toe dat alles goed gegaan is met zo'n bus vol mensen. Niet te vergeten Taoufik Kiki. Je was geweldig in vooruit rijden, maar vooral ook in achteruit de steile bochtige weg bergop bij Hennessee!

Dag dag allemaal. Goede reis , het was gezellig en misschien ook tot volgend jaar!

Margriet van Wandeloo-Everts

In contact komen met andere reizigers?

Meld u snel aan bij onze nieuwe besloten Facebook-groep ‘HartbrugReizen Maatjes’