top of page
Traveling
  • Foto van schrijverHartbrugReizen

Met HartbrugReizen ben je écht op vakantie

Als iemand enthousiast is over HartbrugReizen is het Conny van der Horst (70) wel. Ze vertelt meteen dat ze al twaalf keer mee was op reis. “Ja, vroeger was dat altijd samen met mijn man Martin, hij was hartpatiënt. Aanvankelijk bleven we nog op ons zelf op vakantie gaan, al dan niet met het vliegtuig. Toen dat niet meer ging, hoorde ik toevallig over HartbrugReizen.

Mijn man was niet direct overtuigd dat een georganiseerde reis leuk was. We waren altijd zo onafhankelijk geweest. Uiteindelijk gingen we toch mee en daarna wilden we nooit meer iets anders. Alles was geregeld en verzorgd. Vanaf het verzamelpunt in Horst kon ik alle zorgen laten vallen en was het écht vakantie. Dat er een verpleegkundige mee is, geeft een rustig gevoel en vertrouwen. Gelukkig hebben we niet één keer een beroep op haar hoeven doen, maar voorheen moest ik als mantelzorger bij aankomst altijd eerst kijken waar het ziekenhuis was. Dat hoefde niet meer en dat was zo heerlijk. HartbrugReizen heeft heel veel toegevoegd aan ons leven en daar ben ik dankbaar voor.”

Nauwelijks uitjes

“Sinds mijn man is overleden, ben ik al drie keer alleen mee geweest. Het is fijn dat ik de mensen van HartbrugReizen ken. Marly is lief, betrokken en zorgzaam. Vriendin Rina gaat nu met me mee naar Lago Maggiore. Toen onze partners nog leefden, trokken we meerdere keren met elkaar op.”

“Voor corona onderweg heb ik geen angst. Ik heb mijn vaccinaties gehad en ga voor vertrek naar Italië mijn tweede booster halen. De afgelopen jaren ben ik wel voorzichtig geweest. Ik werk nog op de administratie van een zorginstelling en daar moeten we tot op heden een mondkapje op.”

“Het niet kunnen reizen was niet heel vreselijk, maar ik heb de gezelligheid wel gemist. Het leven is nu maar saai. Ik werk, eet, kijk tv en ga slapen. Zo ging dat twee jaar. Ik heb mijn kinderen natuurlijk gezien, maar verder nauwelijks uitjes met vriendinnen of collega’s gehad.

Wel zijn Rina en ik nog op stap geweest samen. Zo bijzonder dat we dit contact aan HartbrugReizen hebben overgehouden. En nu heb ik het prachtige en warme Italië om naar uit te kijken.”

Camping

Elly Klerks (69) en Jan Klerks (72) hebben net zo’n zin in hun reis naar Lago Maggiore. Ze hadden die reis al in 2020 en 2021 geboekt, maar corona gooide roet in het eten. “Driemaal is scheepsrecht”, lacht Elly. “In 2020 konden we gelukkig nog wel mee op de vijfdaagse trip

naar Leeuwarden. Eerder gingen we al mee naar Rome en Polen. De Romereis was onze eerste reis met HartbrugReizen. Hoe dat zo kwam? Buren op de camping in Baarlo hadden HartbrugReizen aanbevolen. Die buren waren al vaker meegeweest en vroegen of het niks voor ons was. Ik heb hartfalen gehad en sinds 2013 heb ik een stoma. We hebben het erop gewaagd en HartbrugReizen bevalt ons zeer goed. Het grote voordeel is dat je iemand hebt om op terug te vallen. Veelal was hetzelfde stel begeleiders mee: Marly en een verpleegkundige. Ik voel me rustig en veilig bij hen. We hoeven niks te bedenken, alles is geregeld, ook het aanbod excursies. Jan is er ook rustiger bij. Die heeft zelf niks, maar die zorglast valt dan van hem af. Dat zegt hij ook.”

Gezelligheid

“We hebben vooral dat ontspannen weggaan gemist. We zijn zelf nog wel naar een vakantiepark in Volendam geweest en naar Haamstede. Het was in de tijd dat je nergens heen kon om koffie te drinken. Je was volledig aangewezen op je appartement. Het is nu echt uitzien naar de reis en lekker buiten zijn. Ook naar het groepsgebeuren, de gezelligheid. Het klikt altijd wel met de reisgenoten. We zijn makkelijk in het leggen van contacten. We wonen in Elshout, gemeente Heusden aan de Maas, een dorp van 1700 inwoners. Er gebeurt veel op het dorp, maar ook hier was het stilletjes de afgelopen jaren. Toch hebben we ons niet verveeld. Ik ben vrijwillig beheerder van het gemeenschapshuis

en toen het gesloten was had ik de tijd om daar eens flink op te ruimen. Jan is nog altijd met veel plezier werkzaam in zijn administratiekantoor.”

“Bang voor corona op reis zijn we niet. We hebben het beiden gehad, maar zijn er niet echt ziek van geweest. Wat keelpijn, hoesten en snotteren. Tijdens de Italiëreis gaan we ervanuit dat iedereen ingeënt is en verder voorzichtig zal zijn. Wie iets onder de leden heeft, blijft thuis.”