top of page
HPN_Header-website-oranje.jpg
Traveling
Foto van schrijverhartbrugreizen

Toscane en Cinque Terre 2024

Ode van Theo en Lies Dinnissen aan Hartbrugreizen naar aanleiding van hun reis naar Toscane en Cinque Terre 2024.

We gingen dit jaar voor de 4de keer met Hartbrugreizen mee!


1.       Warme ontvangst.

Vanuit het hele land verzamelen de medereizigers, die uit alle windstreken komen, zich op het busstation van Roermond. We worden verwelkomd door een tiental “rode hesjes” met HartbrugReizen opdruk. Allemaal personeel en vrijwilligers met de nieuwe bedrijfskleding n.a.v. het 35-jarig bestaan van Hartbrugreizen. Wij denken: “Die gaan toch zeker niet allemaal mee, waar moeten wij dan blijven?” Er blijken “slechts” 3 rode hesjes met ons mee te gaan. We herkennen een aantal reizigers van eerdere Hartbrugreizen. Wat Leuk!

Na de eerste bocht staan alle rode hesjes langs de kant van de weg de bus uit te zwaaien. Wat een betrokkenheid!

Welke reisorganisatie is zo betrokken bij de vakantieganger: alleen Hartbrugreizen!


2.       Limburgse vlaai.

Na 2 uur rijden stopt de bus op een parkeerplaats en er wordt - volgens Hartbrugtraditie - op Limburgse vlaai getrakteerd. Let wel: de enige echte Limburgse vlaai met het predicaat Werelderfgoed.

Welke reisorganisatie doet dat nou: alleen Hartbrugreizen!


3.       De 3 M’s.

Als de bus verder rijdt stelt de reisleiding zich voor. Marly, de reisleidster met Marjo en Maria, twee verpleegkundigen. Ze zullen de rest van de reis de 3 m’s heten. De grote M is Marly vanwege haar lengte en 2 kleine M-etjes, Marja en Maria, ook vanwege hun lengte. Dan hebben we nog de omgekeerde M die staat voor Willem, die is vetgedrukt, ook vanwege zijn afmetingen.

De 3 M’s gaan met alle nieuwe reizigers kennismaken en met de anderen de kennismaking vernieuwen. Ze vragen iedereen hoe het gaat en of ze medische of andere problemen hebben waarmee de M’s rekening kunnen houden in geval van nood. We hebben ook al gezien dat Marja en Maria zo gauw als we de bus verlaten een rugzak dragen met een AED. Wat een geruststellend gevoel geeft dat!

Welke reisorganisatie geeft je zo’n veilig gevoel: alleen Hartbrugreizen!


4.       Onze chauffeur.

En dan onze chauffeur Willem. Ondanks zijn omvang even wendbaar als zijn bus. Onderweg blijkt dat hij de namen en bezienswaardigheden van alle dorpjes en steden langs de route kent, evenals van alle rivieren, bergen en dalen. Soms vinden we het jammer dat we zijn enthousiaste verhalen over kerken en eetgelegenheden niet kunnen toetsen, want we moeten verder. Hij zou een uitstekende aardrijkskundeleraar kunnen zijn want passie heeft hij voldoende, maar ja aardrijkskundeleraren die bestaan niet meer. Hij loodst de grote bus langs alle obstakels en vindt overal een parkeerplek. Hij blijft altijd bij de bus om op onze spullen te passen. Zeker als hij daar parkeert waar het niet mag. Hij is nooit te beroerd om een rollator of een koffer uit de buis te halen.

Welke reisorganisatie heeft nu zo’n chauffeur: alleen Hartbrugreizen!


5.       Waken over veiligheid.

De 3 M’s en W waken over onze veiligheid, ze zorgen dat de zieken beter worden, halen vergeten tabletten in de lokale apotheek, zorgen dat verdwaalde schapen weer bij de kudde terugkomen, maar ze zorgen er ook voor dat achtergelaten of verloren spullen weer terecht komen en helpen je zo nodig de trap op.

Welke reisorganisatie doet dat: alleen Hartbrugreizen!


6.       Improvisatietalent.

Marly, onze grote M, is een geboren organisator. Ze voelt zich als een vis in het water als ze moet improviseren.  Als de boot in Vernazza naar de 4 andere dorpjes van Cinque terre niet kan uitvaren vanwege de harde wind, heeft ze - na overleg met Willem - binnen de kortste keren een voor iedereen bruikbaar alternatief. Ook al betekent dat dat de 3 M’s en Willem aanzienlijk meer met rollators trap op trap af moeten sjouwen (met de AED op de rug van de kleine M’s). Af en toe hebben we medelijden met onze begeleiders.

Welke organisatie heeft zo’n begeleiders: alleen Hartbrugreizen!


7.       Nieuwe meters.

Wel moet gezegd worden dat Hartbrugreizen behoefte heeft aan nieuwe meetapparatuur. We hebben het idee dat de meter van Hartbrug meer dan 100 cm heeft, want de aangegeven afstanden zijn soms langer dan aangegeven, waardoor we wat verder lopen dan aangegeven, maar dat is geen probleem. De uren van de klok hebben vaak ook een beetje te veel minuten, maar dat blijkt achteraf niet aan de klok te liggen maar aan de reizigers. Dit levert echter nooit problemen op.

Welke reisorganisatie is zo flexibel: alleen Hartbrugreizen!


8.       Goede hotels met gezellige bar.

Hartbrugreizen zoekt altijd goede hotels uit met een bar die uitnodigt tot een gezellig verblijf. Ons verblijfshotel Tuscany Inn in Montecatini Terre heeft stoelen waar je gemakkelijk in kunt zitten, maar je kunt er moeilijk weer uit. Dit heeft het voordeel dat je langer blijft zitten dan je bedoeling is en dan wordt het steeds gezelliger. Op de voorlaatste avond hebben we in de eetzaal een eenmansorkest met live zanger. Erg gezellig tijdens het diner, maar voor sommigen wat hard. Dat heeft tot gevolg dat enkelen met hoorapparaten na het diner niet lang meer blijven. Daar kregen ze echter spijt van. De gangmaker van de Oostenrijkse groep, die ook aan het dineren was, kwam Hennie uitnodigen om te dansen. In het begin waren ze vrijwel alleen op de dansvloer. Toen de Oostenrijker voor de 3de terugkwam, liep de dansvloer aardig vol. De stemming steeg en binnen de kortste keren stond de dansvloer vol met dansende, zingende en springende Oostenrijkers en Nederlanders. De stemming steeg en het werd een complete feestavond. Onze grote M, in een echte glitterbroek en op stiletto’s, torende hoog boven alles uit, vooral als de armen de lucht in gingen. Een kleine 3 meter denk ik. Ik zoek naar de kleine M-etjes, die kan ik eerst niet vinden tussen al die hossende en zingende mensen, totdat ik ontdek dat ze zich als kwikzilver tussen de anderen voortbewegen en compleet uit hun dak gaan. Tot mijn grote verbazing zie ik plotseling ook mijn eigen kleine Lies met haar kapotte rug zich kostelijk vermaken met een Oostenrijker. Het wordt een echte carnavalsavond. Zelfs het bedienend personeel en het keukenpersoneel kunnen zich niet meer inhouden en storten zich tussen de menigte. Onder aanvoering van de ober wordt een echte polonaise door de eetzaal en de keuken gelopen.

Welke reisorganisatie speelt het klaar zo’n spontaan diner dansant te laten ontstaan: alleen Hartbrugreizen!


9.       Ontmoeting.

Als we de volgende ochtend naar het ontbijt lopen komen we de Oostenrijkse danspartner van Lies weer tegen. “Wie viel Spass wir gestern Abend hatten.  Was haben wir getanzt. Danke schön! Ihre Führung versteht sicher die Kunst, eine Gruppe in eine Familie zu verwandeln.“

Ik denk:  “Zo Marly, die kun je in je zak steken.”

Welke reisorganisatie krijgt zulke complimenten: alleen Hartbrugreizen!


10.   Terugweg.

Op de terugweg moet Willem weer vol aan de bak, 1.300 km voor de boeg in 2 dagen. Volop pratend over alles wat we onderweg zien loodst hij ons door wind, regen en sneeuw naar hotel Goldener Hirsch in Reutte, Tirol voor de laatste overnachting. Onderweg blijkt dat onze grote W ook een niet onverdienstelijke zanger is, want hij verrast ons, in een van de sneeuwbuien, op prachtig gezongen kerstliederen. Gelukkig vergeet hij ons te overhoren over wat hij ons onderweg allemaal verteld heeft, want ik denk dat velen dan gezakt zouden zijn.

Welke reisorganisatie heeft zo’n veelzijdige chauffeur: alleen Hartbrugreizen!


11.   Afsluiting.

Na 8 dagen komen we weer op het busstation in Roermond aan. We hebben een geweldige reis gehad.

Welke reisorganisatie biedt haar doelgroep zo’n vakantie?



Dat kan alleen Hartbrugreizen uit Roermond in Limburg!   

 

Comments


bottom of page